Πώς η ρομποτική αλλάζει την εκπαίδευση με νέους τρόπους διδασκαλίας

Σκέψου πώς θα ήταν, αν μπορούσες να διαβάζεις δίπλα στο δικό σου ρομπότ. Να κατανοείς εις βάθος που χρησιμοποιούνται όλα όσα διαβάζεις. Σκέψου έναν κόσμο, όπως τον ονειρευόσουν μικρός. Η ρομποτική στα σχολεία, είναι μια προσθήκη που ως FutureGeneration πιστεύουμε οτι θα δημιουργήσει την υποδομή για να πραγματοποιήσεις το όνειρο σου.

Η ρομποτική εκπαιδευτική στα σχολεία υλοποιείται σε δύο φάσεις.

Η πρώτη φάση αφορά την κατασκευή του ρομπότ και η δεύτερη αφορά τον προγραμματισμό του. Ο στόχος είναι μέσα από την βιωματική μάθηση να αποκτήσεις γνώσεις και να αναπτύξεις τον εαυτό σου σε συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα. Δεν χρειάζεται να προσπαθήσεις γι αυτό, καθώς είναι το αποτέλεσμα έπειτα από ένα ολοκληρωμένο Project μιας ομάδας.

STEM

STEM στην εκπαίδευση

Για να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί μια κοινωνία χρειάζονται κάποιοι βασικοί πυλώνες. Κάποιοι από αυτους τους πυλώνες είναι η Επιστήμη (Science), η Τεχνολογία (Technology), η Επιστήμη των Μηχανικών (Engineering) και τα Μαθηματικά (Mathematics) ή αλλιώς STEM.

Με τους 4 αυτούς βασικούς πυλώνες , μια κοινωνία μπορεί να δώσει λύσεις σε προβλήματα και να αναπτυχθεί.

Στα πλαίσια της ρομποτικής στην εκπαίδευση, ο όρος STEM χρησιμοποιείται όταν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το Project ή τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται είναι δημιουργημένα με αυτή την φιλοσοφία.

Τι σημαίνει αυτό;

Υλοποιώντας το σχετικό project ο μαθητής εκτίθεται στην επιστήμη, την τεχνολογία, τον τρόπο σκέψης ενός μηχανικού και στα μαθηματικά. Όλα αυτά μέσα από ένα κλίμα συνεργασίας, καθώς θα λειτουργεί σε ομάδα και με δημιουργικότητα.

Διαγωνισμοί Εκπαιδευτική Ρομποτικής

Διαγωνισμοί εκπαιδευτικής ρομποτικής

First LEGO League

Το FLL ή αλλιώς FIRST LEGO LEAGUE είναι μια παγκόσμια διοργάνωση ρομποτικής, με τη μορφή διαγωνισμού, για παιδιά ηλικίας 9 έως 16 ετών. Έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα παιδιά να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν την επιστήμη και την τεχνολογία με τον πλέον διασκεδαστικό τρόπο αποκτώντας εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους και πιστεύοντας στον εαυτό τους, διδάσκοντάς τους παράλληλα πολύτιμες δεξιότητες για τη ζωή.

To 2013 – 2014 ο διαγωνισμός διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό eduACT (Δράση για την Εκπαίδευση) με μεγάλη επιτυχία και από τότε διοργανώνεται κάθε Μάρτιο στη Θεσσαλονίκη, ενώ διεξήχθη τόσο στην Κύπρο όσο και στην Βουλγαρία.

World Robot Olympiad

Το ακρωνύμιο WRO σημαίνει World Robot Olympiad. Αποτελεί τον επίσημο φορέα διοργάνωσης της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (World Robot Olympiad – W.R.O.) στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με όχημά τους διαγωνισμούς, επιδιώκει την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής, καθώς και της ευρύτερης μεθοδολογίας STEM (Science – Technology – Engineering-Mathematics), στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας.

Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση

  Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, διεξάγεται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και έχει ως στόχο την εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους, χωρίς να επιβάλλει σε μαθητές και τις οικογένειες τους τη χρήση συγκεκριμένων “κλειστών” προϊόντων.

Εκπαιδευτικές Πλατφόρμες

Εκ πρώτης άποψης η ρομποτική μπορεί να φαίνεται κάτι διασκεδαστικό, αλλά πως μπορεί να μπει στην εκπαίδευση; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι οι διάφορες εκπαιδευτικές πλατφόρμες.

Από τα παρακάτω το futuregeneration.gr ασχολείται με το Arduino,καθώς είναι ίσως η πιο προσιτή και φτηνή λύση με κανέναν απολύτως περιορισμό. Για αυτόν τον λόγο έχουμε δημιουργήσει μια σειρά από arduino project που μπορείς εύκολα να ακολουθήσετε βήμα βήμα.

Αν για κάποιον λόγο δεν υπάρχει το budget ή τα υλικά από την παραπάνω λίστα, η λύση είναι ο αυτοσχεδιασμός. Το μόνο που χρειάζεται είναι φαντασία. Χρησιμοποιείστε διάφορα υλικά (π.χ. καλαμάκι, μπαλόνι, ξυλάκια, χαρτόνι, πλαστικά συρίγγια, κινητήρες από χαλασμένα παιχνίδια, διάφορα εξαρτήματα από χαλασμένα παιχνίδια, ξυλάκια από παγωτό κλπ)

Τι skills μαθαίνεις μέσα από την ρομποτική

Διαχείριση χρόνου και πόρων

Σε κάθε project ρομποτικής έχεις στην διάθεσή σου συγκεκριμένο εξοπλισμό. Τόσο software, όπως ένα laptop όσο και hardware, όπως το Arduino. Το τίμημα να κάνεις λάθος κινήσεις και επιλογές και να καταλήξεις στο να το χαλάσεις μπορεί να είναι μεγάλο. Σε μια σχολική τάξη, ίσως δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος χρόνος υλοποίησης του project αλλά στις ολυμπιάδες ρομποτικής και στους διαγωνισμούς το ρολόι μετρά τα δευτερόλεπτα.

Έχοντας πει όλα αυτά, είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρεις τους πόρους σου και να διαχειρίζεσαι τον χρόνο σωστά. Ίσως είναι το πιο σημαντικό που θα μάθεις ποτέ στην ζωή σου. Θα έχεις πόρους είτε υλικούς είτε άυλους και θα πρέπει να τους διαχειρίζεσαι.

Αλγοριθμικός τρόπος σκέψης

Οι όροι “Διαίρει και Βασίλευε” και “αλληλουχίες εντολών” είναι τα θεμέλια όλης της τεχνολογίας και της Πληροφορικής. Οι προγραμματιστές και οι μηχανικοί λογισμικού το γνωρίζουν πολύ καλά. Ο τρόπος σκέψης όταν έχεις ένα πρόβλημα μπροστά σου είναι πολύ σημαντικός. Δεν διδάσκεται στα σχολεία σε κάποιο μάθημα και είναι ίσως ένα από αυτά που αποκαλούμε “soft skills”. Όσο περισσότερο εκτίθεσαι σε διάφορες καταστάσεις, τόσο μεγαλύτερη εμπειρία αποκτάς.

Προγραμματισμός

Το έχουμε αναφέρει και στην αρχή του άρθρου, η ρομποτική στην εκπαίδευση δραστηριοποιείται σε 2 τομείς, το hardware και το software. Όσον αφορά το software, θα πρέπει το ρομπότ να προγραμματιστεί κατάλληλα ώστε να εκτελέσει το task σωστά.

Πλεονεκτήματα της ρομποτικής στα σχολεία

Οι επιπτώσεις της ρομποτικής στην εκπαίδευση

Μέσα από την ρομποτική, τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές, ανακαλύπτουν, δημιουργούν και αναπτύσσουν νέες δεξιότητες. Ως FutureGeneration θεωρούμε πως οι δεξιότητες αυτές αναπτύσσονται σε διάφορους τομείς. Ίσως αυτό την κάνει το συστατικό που έλειπε τόσα χρόνια από το πρόγραμμα της παιδείας.

Η εκπαιδευτική ρομποτική προσφέρεται για την καλλιέργεια πνεύματος ομαδικής συνεργασίας στους μαθητές, ενώ τους ενθαρρύνει να πειραματιστούν και να εφαρμόσουν αυτά που έχουν διδαχθεί από τα γνωστικά πεδία των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής. Επιπλέον, έρχονται σε επαφή με τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού και ανακαλύπτουν τις υποσυνείδητες χρήσεις των οργάνων του ανθρώπινου σώματος και το πώς αυτές εφαρμόζονται στην τεχνολογία (π.χ κίνηση με εμπόδια, χρώμα)

Πραγματικά προβλήματα

Η αρχή μπορεί να γίνεται πάνω σε απλά Project. Όμως μια ομάδα ρομποτικής, σίγουρα κάποια στιγμή έρχεται αντιμέτωπη με πραγματικά προβλήματα τόσο στον τομέα της υγείας όσο και σε άλλους. Η ομάδα εκτίθεται σε προβλήματα που υπάρχουν στην καθημερινότητα μας και προσπαθεί να βρει λύση.

Κοινωνικός τομέας

Τα project στην ρομποτική συνήθως δεν είναι ατομικά, αλλά ομαδικά. Η ομάδα συνεργάζεται για να υλοποιήσει ένα project, συζητά και ανταλλάσσει ιδέες. Κάνει αυτό που λέμε, “brainstormingκαι ο ένας βοηθά τον άλλο.

Αυτή η κοινωνικοποίηση είναι πολύ σημαντική. Άρα, λοιπόν, η ρομποτική έχει άμεσα επίδραση στον κοινωνικό τομέα.

Συναισθηματικός τομέα

Κατά την διάρκεια του project, η ομάδα είναι γεμάτη αυτοπεποίθηση, δημιουργικότητα. Είναι ενθουσιασμένη για την εναλλακτική μάθηση και όταν το project ολοκληρώνεται, τα συναισθήματα απογειώνονται. Σκεφτείτε την στιγμή όταν κάποιες ομάδες κερδίζουν και το βραβείο.

Γνωστικός τομέα

Ρομποτική σημαίνει, εφαρμογή γνώσης. Ανάλογα το Project, μπορείτε να απαιτείται γνώσεις πάνω στα μαθηματικά, στην φυσική, ίσως σε ένα πιο πολύπλοκο αλγόριθμο πληροφορικής. Το σίγουρο είναι πως κανένας δεν ασχολείται με την ρομποτική και δεν αποκομίζει νέες γνώσεις και νέο τρόπο σκέψης.

Κέντρα εκπαιδευτικής ρομποτικής στην Ελλάδα

Δείτε όλα τα κέντρα που διδάσκουν εκπαιδευτική ρομποτική στην Ελλάδα στον παρακάτω χάρτη. Δεν είστε μέσα στην λίστα; Επικοινωνήστε μαζί μας για να προσθέσετε άμεσα το εκπαιδευτικό σας κέντρο στην λίστα.

Υποβολή απάντησης